اهمیت استفاده از کرم مرطوب کننده در مراقبت روزانه‌ی پوست

کرم مرطوب‌ کننده‌ نقش مهمی در حفظ سلامت پوست شما بازی می‌کند. حفظ رطوبت پوست و رطوبت‌رسانی به آن از وظایف عمده آن است. مطلب حاضر اطلاعات مفیدی در مورد نحوه استفاده از مرطوب‌کننده‌ها در اختیار شما می‌گذارد.

استفاده روزانه از مرطوب‌کننده برای پوست سالم بسیار حیاتی است اما برخی همچنان استفاده از آن را در راستای تمایل به زیبایی می‌دانند. در حالی‌که هر روش مراقبت از پوست در صورت بی‌توجهی به روال رطوبت‌رسانی کامل نخواهد بود.

اهمیت استفاده از کرم مرطوب کننده در مراقبت روزانه‌ی پوست

فارغ از نوع‌ پوستی که دارید، باید از مناسب‌ترین کرم یا لوسیون برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید. این امر به درخشان و براق ماندن پوست‌تان در طول روز کمک می‌کند. برای پی بردن به اهمیت استفاده از کرم مرطوب‌ کننده‌، مقاله حاضر را بخوانید.

دلایل خشکی پوست

خشکی پوست مسئله‌ای شایع است. این مسئله به دلیل کمبود میزان آب در سطحی‌ترین لایه پوست (اپیدرم) رخ می‌دهد. خشکی پوست معمولاً ناراحت کننده است. پوسته پوسته شدن، خارش و ترک خوردگی از مشخصه‌های پوست خشک است.

خشکی پوست به دلایل مختلفی بروز می‌یابد؛ ممکن است پوست شما به طور طبیعی و یا عدم استفاده از مرطوب کننده دچار خشکی شود. اما، حتی اگر پوست شما چرب باشد، ممکن است گاه به گاه خشک شود.

مرطوب‌کننده ها به جوان ماندن پوست کمک می‌کنند.

پوست صورت، گوش، گردن و قفسه سینه شما نسبت به تغییرات محیطی بسیار حساس است. در واقع این اعضا، معمول‌ترین قسمت‌های بدن برای ایجاد سرطان پوست به‌شمار می‌روند. همچنین این مناطق پوست سلول‌های خود را سریع‌تر از سایر قسمت‌های بدن از دست می‌دهند.

به همین دلیل، این بخش‌ها برای ترمیم خود به رطوبت نیاز دارند که این امر باعث می‌شود سلول‌های جوان‌تر به سطح پوست منتقل شوند. همچنین ماساژی که در هنگام استفاده از لوسیون انجام می‌دهید به تحریک گردش خون و تولید سلول جدید کمک می‌کند.

از سوی دیگر، رطوبت‌رسانی مشکلات پوست را کاهش می‌دهد. برای مثال، مرطوب‌ کننده‌ می‌تواند احتمال بروز خشکی شدید یا چرب شدن آن را کاهش دهد. هر دو مورد برای پوست مضرند و باعث ایجاد بیماریهای شایع پوست مانند آکنه می‌شوند.

مزایای استفاده از مرطوب‌ کننده‌ پوست

استفاده از کرم مرطوب کننده چه فوایدی برای پوست شما دارد؟

  • یک مرطوب کننده مناسب می‌تواند به جلوگیری و درمان خشکی پوست کمک کند.
  • می‌تواند از پوست حساس محافظت کند، باعث بهبود رنگ و بافت آن شود و نقایص آن را بپوشاند.
  • از آنجا که مرطوب‌کننده‌ها، آب را در خارجی‌ترین لایه پوست نگه می‌دارند، به عنوان سدی موقتی برای پوست شما نیز عمل می‌کنند.
  • مرطوب‌کننده‌ها همچنین از لایه بیرونی پوست در برابر اثرات مضر خورشید، باد و عوامل محیطی دیگر محافظت می‌کنند.

چه موقع و چگونه می‌توان از کرم مرطوب‌ کننده‌ استفاده کرد؟

  • معمول‌ترین سؤالی که ممکن است زمان استفاده از یک مرطوب‌کننده به ذهن شما برسد این است که چه زمانی و چگونه از آن استفاده کنید؟
  • پس از حمام کردن بلافاصله بعد از خشک کردن پوست‌تان، روی آن مرطوب‌کننده بمالید. از آنجا که هنوز پوست رطوبت دارد، مرطوب‌کننده کاملا در سطح پوست نفوذ می‌کند.
  • هر بار که دست‌های خود را می‌شویید، مرطوب‌کننده را روی دستان خود بمالید.
  • بعد از تمیز کردن صورت با پاک‌کننده مناسب پوست‌تان، بلافاصله باید مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. اگر به مدت طولانی از مرطوب کننده استفاده نکنید، رطوبت کرم می‌تواند همراه با رطوبت طبیعی پوست شما تبخیر شود.
  • حتی می‌توانید از مرطوب‌ کننده‌ به عنوان زیرساز آرایش استفاده کنید. یک مرطوب‌کننده سبک، آرایش را برای مدت طولانی‌تری نگه می‌دارد.

اجازه دهید مرطوب کننده جذب پوست شود

اجازه دهید کرم مرطوب کننده جذب پوست شود

اگر عجله دارید، ممکن است وسوسه شوید و چند مرحله از مراقبت‌های پوستی روزانه‌ی خود را از قلم بیندازید. به هر حال، مهم نیست برای خروج از منزل چقدر زمان دارید، مهم این است که زمانی کافی به مرطوب کننده بدهید تا به درستی کار خودش را انجام دهد؛ بعد از مصرف مرطوب کننده ۶۰ ثانیه صبر کنید تا جذب پوست شود.

از کدام مرطوب‌کننده استفاده کنیم؟

تعداد زیادی مرطوب‌کننده در بازار موجود است اما همه محصولات برای پوست شما مناسب نیستند. این مهم است که بر اساس عوامل زیادی مانند نوع پوست، سن شما و اینکه آیا از شرایط خاص پوست مانند آکنه، جوش و اگزما و غیره رنج می‌برید یا خیر، یک کرم مرطوب کننه برای خود پیدا کنید.

برای انتخاب مرطوب‌ کننده‌ مناسب، دستورالعمل‌های زیر را در نظر بگیرید:

پوست عادی:

این نوع پوست نه خیلی خشک و نه خیلی چرب است. برای حفظ تعادل رطوبت طبیعی پوست، توصیه می‌شود از مرطوب‌کننده بر پایه آب که سبک و غیرچرب است، استفاده کنید.

پوست خشک:

اگر پوستی خشک دارید باید مرطوب‌کننده‌ای انتخاب کنید که رطوبت را به پوست‌تان بازگرداند. بهتر است از مرطوب‌کننده‌ای بر پایه چربی که حاوی مواد مؤثره رطوبت‌رسان است یا محصولاتی بر پایه وازلین استفاده کنید. این محصولات پوست شما را هیدارته نگه می‌دارد.

پوست چرب:

آکنه برای افرادی که پوست چرب دارند، یک مشکل شایع است. اگر طبیعت پوست‌تان چرب است، باید مرطوب‌کننده مناسبی را روی آن بمالید. فراموش نکنید که بعد از استفاده از محصولات مراقبت از پوست که می‌تواند باعث از بین بردن چربی و خشک شدن پوست شود، از مرطوب‌ کننده‌ پوست سبک استفاده کنید.

پوست حساس:

اگر جزو افرادی هستید که پوستی حساس دارند، باید از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که حاوی مواد تسکین‌دهنده مانند بابونه یا آلوئه‌ورا باشد. مطمئن شوید که این محصول حاوی عطر، رنگ یا اسیدی نباشد.

پوست بالغ:

با افزایش سن، پوست شما خشک‌تر می‌شود؛ زیرا فعالیت غدد چربی کمتر می‌شود. برای نرم و مرطوب نگه داشتن پوست، از مرطوب‌کننده‌ای بر پایه چربی استفاده کنید که حاوی وازلین و آنتی‌اکسیدان‌هاست. آنتی‌اکسیدن‌ها برای مقابله با مشکلات پوستی مربوط به سن مانند چین‌وچروک، خطوط ریز، لکه‌های پیری و … مفیدند.

نکات کاربردی در استفاده از کرم مرطوب‌ کننده‌

در استفاده از کرم مرطوب کننده به چه نکاتی باید توجه کرد؟

حالا که متوجه اهمیت مرطوب‌کننده‌ها برای پوست سالم شدیم، بهتر است به توصیه کارشناسان نکاتی را به یاد داشته باشیم که به حفظ درخشش طبیعی پوست‌مان کمک می‌کند:

مواد مؤثره کرم یا لوسیون مرطوب‌کننده خود را بررسی کنید.

زیرا ممکن است برخی از محصولات حاوی مواد مضر باشد. از چنین کالاهایی با هر قیمتی اجتناب کنید.

زمانی که استفاده از یک کرم، احساس چربی یا سنگینی به پوست‌تان بدهد، باید بلافاصله از مصرف آن خودداری کنید.

چنین محصولاتی ممکن است آسیب بیشتری به پوست لطیف شما وارد کند.

چندین محصول را تست کنید تا مرطوب‌کننده مناسب پوست‌تان را پیدا کنید.

مرطوب‌کننده‌ای که به پوست شما ظاهر و احساس نرمی و لطافت دهند.

خرید کرم مرطوب کننده از برندهای گران قیمت ضروری نیست.

به خاطر داشته باشید که هزینه و قیمت رابطه مستقیمی با اثربخشی و مفید بودن آن ندارد.

هنگام خروج از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید.

هیچ ماده دیگری به خوبی کرم ضد افتاب، پوست‌تان را در برابر پرتوهای مضر اشعه فرابنفش حفظ نمی‌کند. بسته به فعالیت در فضای باز از ضدآفتاب با SPF کم یا زیاد استفاده کنید.

هنگام شستشوی صورت یا حمام کردن دمای آب را چک کنید.

استحمام با آب داغ برای پوست شما مناسب نیست. در مدت زمان کمتری و با آب گرم دوش بگیرید و تفاوت را در پوست خود مشاهده کنید.

برای خشک کردن پوست‌تان حوله یا دستمال را روی آن نمالید.

پوست خود را به آرامی خشک کنید.

بعد از حمام به جای مالیدن محکم پوست، پوست خود را به آرامی خشک کنید. با خشک کردن آهسته پوست، رطوبت مورد نیاز پوست برای مرطوب بودن را به میزان بیشتری حفظ خواهید کرد.

آب بیشتری بنوشید.

چرا که رطوبت پوست‌تان نیز حاصل بدن شماست. هر روز حداقل هشت لیوان آب بنوشید!

از صابون‌ها و مواد شوینده ملایم استفاده کنید.

براساس این مقاله، صابون‌ها و شامپوهایی که حاوی الکل هستند، چربی‌های طبیعی پوست شما را از بین می‌برند. به دنبال یک پاک‌کننده ملایم و بدون عطر باشید که دارای مواد معدنی و ویتامین‌های آلوئه‌ورا باشد.

از دستگاه بخور استفاده کنید.

در صورت لزوم، یک دستگاه بخور می‌تواند رطوبت مورد نیاز هوا را افزایش دهد.

به دستان خود توجه بیشتری کنید.

دست‌ها بیشتر از قسمت‌های دیگر بدن اثرات محیط خشک را نشان می‌دهند. پس از هر بار شستشوی دست، از مرطوب کننده پوست دست استفاده کنید.

بالم لب را فراموش نکنید.

به طور مرتب از بالم لب استفاده کنید. تهیه بالم لب و استفاده از آن به طور مداوم به بهبود خشکی و ترک لب کمک می‌کند. این امر می‌تواند به کاهش علائم پیری و سرطان پوست لب کمک کند.

به نظر شما یک کرم مرطوب‌ کننده‌ چه ویژگی‌های دیگری باید داشته باشد؟ شما برای استفاده از مرطوب کننده ها چه پیشنهادی دارید؟ تجربه‌تان را با ما و خوانندگان دیگر به اشترک بگذارید.

منبع:

www.earlycare.org/content/importance-of-moisturizer-in-your-skincare-routine.html